آستان جانان

وجیزه ای درباره عرفا و سالکان طریق الی الله

آستان جانان

وجیزه ای درباره عرفا و سالکان طریق الی الله

شما فعلا تولیدمثل کنید !

پنجشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۰، ۰۶:۵۶ ب.ظ

درس فقه حضرت امام در نجف اشرف به موضوع حکومت اسلامی رسیده بود و فضای درس ، جذابیت و طراوت بی مانندی داشت . در محیطی که بسیاری از مباحث دوره عالی حوزه و درسهای خارج فقه، حول محور موضوعات و مسائلی بود که اصلاً در عصر حاضر، موضوعیت خارجی نداشت یا کمتر مورد نیاز بود، حضرت امام با طرح استدلالی «حکومت اسلامی» و ضرورت قیام برای تحقق آن، زلزله ای در افکار حوزویان پدید آورد و یکی از مهمترین و اساسی ترین مسائل فقه اسلامی و شیعی را که در غبار ناباوری نسبت به تحقق آن، مورد غفلت قرار گرفته بود، در مرحله نظری به روشنی روز اثبات کرد و در مقام عمل نیز آنچه را در طول قرن ها برای مؤمنان، یک آرزوی دست نایافتنی بود، محقق ساخت و آنچه را در تصور نمی گنجید به تصدیق آورد.

در یکی از روزهای درس که استدلالهای حضرت امام به اوج خود رسیده بود و اصحاب درس ، بشدت تحت تأثیر قرار گرفته و همگان هیجان زده شده بودند ،یکی از شاگردان گویی به این احساس رسیده بود که همین الان باید به هر نحوی سلاحی به دست آورد و به ایران برگردد و کار را آغاز کند، لذا با آهنگی شتابزده و آمیخته با هیجان ،در میان اوج سخنان امام ، با صدای بلند گفت:« ما الان باید چه کار...؟» اما هنوز جمله او تمام نشده بود که امام با همان لحن قاطع و سریع خود فرمود: فعلاً باید تولید مثل کنید!

معلوم بود که امام فرزانه ، هر سخن را در جای خود و هر کاری را در فرصت مناسب خود می دید و در آن شرایط آنچه ضرورت داشت زمینه سازی برای این امر مهم بود و اساسی ترین کار در این راستا کادرسازی یا همان «تولید مثل» بود. در عین حال با شنیدن تعبیر [چند وجهی] ِ تولید مثل، ناگهان نگاه ها متوجه حاج آقا مصطفی شد و خنده ای آرام بر لب ها نشست! که او مصداق تولید مثل - به هر دو معنی - بود !

از خاطرات حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان در کتاب "در سایه آفتاب" ( چاپ دهم: تهران، نشر شاهد، ١٣٨٨) ، صفحات ٢٢١ و ٢٢٢.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۱۱/۰۶
طلبه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی